direct naar inhoud van 4.14 Verkeer en parkeren
Plan: Dronten - Mechanisch Erfgoed Centrum (2031)
Status: geconsolideerde versie
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0303.2031-ONH1

4.14 Verkeer en parkeren

Bij de voorgenomen ontwikkeling dient rekening gehouden te worden met eventuele gevolgen voor verkeerskundige aspecten in of nabij het plangebied, zoals verkeersbewegingen en parkeren.

Verkeer

Het plangebied is goed bereikbaar. De ontsluiting van het plangebied is geregeld door middel van een ontsluitingsweg op de Dronterweg.

Als gevolg van de voorgestane ontwikkeling zal het aantal verkeersbewegingen op de Dronterweg iets toenemen. Op dit moment rijden er op een gemiddelde werkdag zo'n 9.650 mvt over de Dronterweg ter hoogte van de groenvoerdrogerij. Wanneer de N23 in gebruik wordt genomen (medio 2012) zal de intensiteit naar verwachting van de gemeente dalen tot een kleine 8.000 mvt.

Zelfs bij een groot evenement (zie hieronder bij "parkeren" en "verkeerseffecten") zal het aantal motorvoertuigen dan nog niet het huidige aantal halen. Derhalve zal de aanwezigheid van het MEC ten opzichte van de huidige situatie niet leiden tot een verslechtering van de verkeerssituatie.

Ook is het plangebied te bereiken door middel van openbaar vervoer. De Dronterweg maakt onderdeel uit van de route van de lijnbus 143. Dit is een lijn die diverse haltes heeft langs de Dronterweg. Dit betreft onder andere twee haltes nabij Dronterweg 23, te weten de haltes Lisdoddeweg en Lisdoddepad (op circa 1 km afstand). Wanneer in december 2012 de Hanzelijn gereed is, is de locatie per openbaar vervoer bereikbaar uit zowel de richting van Lelystad-Amsterdam als Zwolle-Groningen, Enschede, Nijmegen, et cetera. Eventueel is het mogelijk om in de toekomst een extra halteplaats te creƫren ter hoogte van het plangebied of een pendelbus te laten rijden op drukke dagen tussen het station en het MEC.

Parkeren

In het bestemmingsplan moet worden opgenomen hoe wordt omgegaan met de toetsing van het aantal benodigde parkeerplaatsen in verband met de bezoekers.

Onderstaand is het verwachte aantal bezoekers weergegeven, onderverdeeld in vier stromen van bezoekers:

  • 1. De stallingshouders. Dit zijn 300 boxen/plaatsen die gemiddeld voor 80% verhuurd zijn. Die mensen komen gemiddeld 2 maal per maand bij hun stalling. 70% brengt bezoek in het weekend en 30% door de week. (480 bewegingen per maand). Dat geeft het volgende beeld:
    • a. Verkeersbewegingen op een doordeweekse dag 14 auto's.
    • b. Verkeersbewegingen op een zon- en feestdag 42 auto's.
  • 2. Gewone parkbezoekers en eters restaurant:
    • a. Verkeersbewegingen op een doordeweekse dag 20 auto's (15 auto's restaurant + 5 MEC auto's).
    • b. Verkeersbewegingen op een zaterdag of zon- en feestdag 50 auto's (30 auto's restaurant + 20 MEC auto's).
  • 3. Georganiseerde toeristen. Hierbij wordt gedacht aan bussen:
    • a. Indien een samenwerking wordt aangegaan met bijvoorbeeld het motormuseum Zwolle, dan praten circa 28 bussen per week of wel 4 per dag. Of
    • b. Indien wordt uitgegaan van een eigen invulling met mechanisch erfgoed, oude ambachten en het polderconcept dan wordt gedacht aan 14 bussen per week of wel 2 per dag.
  • 4. Evenementen. Er worden kansen gezien om 6 tot maximaal 10 maal per jaar een evenement te laten plaatsvinden. Dit zal veel in de weekenden plaatsvinden. Op een evenement komen tussen de 150 en 700 bezoekers verdeeld over twee dagen en 2 personen per auto. Dit geeft aan verkeersbewegingen een extra druk in de weekenden (10 per jaar) van 125 auto's per zaterdag en zondag.

Op het inrichtingsplan (zie Bijlage 2 Inrichtingsplan) zijn de reguliere parkeerplaatsen aangegeven. Op het terrein is in eerste instantie ruimte voor circa 173 parkeerplaatsen. In de praktijk zullen de bezoekers niet allemaal tegelijkertijd aanwezig zijn.

Bij het MEC zal waarschijnlijk sprake zijn van een groeiend aantal bezoekers op de langere termijn. Indien sprake is van een groeiend aantal bezoekers waarvoor meer parkeerplaatsen nodig zijn, dan kan onderzocht worden of daarin via een afzonderlijke planologische procedure kan worden voorzien door omzetting van het parkeerterrein in een meerlaagse parkeergarage.

In het bestemmingsplan is de ligging van de parkeerterreinen geregeld door middel van een aanduiding. Hiermee wordt geregeld dat er voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd en dat deze terreindelen niet worden gebruikt voor andere (niet-parkeer) functies. Daarnaast zijn op de overige terreindelen ook parkeer- en stallingsmogelijkheden. Dit om met name de expositie- en stallingsfunctie van het mechanisch erfgoedcentrum te kunnen uitvoeren.

Verkeerseffecten

Voor het MEC is een rapportage opgesteld waarin de verkeerseffecten zijn onderbouwd (BVA, Verkeerseffecten MEC, verkeersonderbouwing, van 18 april 2012). De rapportage is opgenomen in Bijlage 14 Verkeerseffecten MEC, verkeersonderbouwing.

Geconcludeerd kan worden dat zowel met een piekdag voor het MEC zelf als op een evenementendag, het verkeersaanbod zodanig is dat er geen enkele belemmering is voor de bestaande verkeersstroom op de N309.
Op het parkeerterrein is voldoende parkeergelegenheid aanwezig om het verkeersaanbod te kunnen verwerken.

De vormgeving van de aansluiting van de N309 volstaat, maar eventueel zou op termijn een rotonde wenselijk kunnen zijn om de herkenbaarheid en de veiligheid op dit punt nog beter te maken.

Evenementen

Voor evenementen welke georganiseerd worden op het MEC wordt te zijner tijd per evenement of voor meerdere evenementen tegelijk een evenementenvergunning afgegeven. Voordat deze vergunning verleend kan worden moet door de initiatiefnemer worden aangegeven hoe er om gegaan wordt met verkeersstromen, parkeren en routing naar het terrein en op het terrein. Dit om verkeersproblemen te voorkomen. Uit het aanvullende onderzoek (Bijlage 14), is gebleken dat er geen problemen worden verwacht. Wanneer er daadwerkelijk evenementen worden georganiseerd op het terrein zal wederom een afweging en toetsing plaatsvinden. Zo is ook na inwerkingtreding van het bestemmingsplan de toetsing gewaarborgd.

Conclusie

Zowel de verkeers- als de parkeersituatie zal niet leiden tot een problematische situatie als gevolg van de voorgenomen ontwikkeling.