direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Dronten - Mechanisch Erfgoed Centrum (2031)
Status: geconsolideerde versie
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0303.2031-ONH1

4.4 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In het kader van de voorgenomen ontwikkeling is op drie manieren akoestisch onderzoek uitgevoerd, namelijk:

  • onderzoek voor het geluid vanaf de locatie naar de omgeving;
  • onderzoek naar geluid in verband met de ligging van het onderstation;
  • onderzoek naar geluid in verband met bedrijfswoning ten opzichte van het wegverkeer.

Onderzoek geluid naar de omgeving

Voor het bepalen van de geluidsbelasting vanaf het terrein naar de omgeving is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Milcura, Akoestisch onderzoek Mechanisch Erfgoed Centrum, Dronten, geluid naar de omgeving, van 11 juli 2011). Dit onderzoek is opgenomen in Bijlage 6 Akoestisch onderzoek geluid naar de omgeving.

Uit de resultaten blijkt dat maatregelen nodig zijn om de geluidsbelasting bij de nabijgelegen woningen terug te dringen. Een optie is het plaatsen van een afscherming tussen de toegangsweg en de woningen. Uit berekeningen blijkt dat de hoogte minimaal 3 meter dient te bedragen. In het onderzoek zijn enkele voorbeelden van afscherming voorgesteld. Bij het toepassen van de maatregelen wordt ter plaatse van de woningen aan de normstelling voor piekgeluiden voldaan.
De geluidsbelasting door het komen en gaan van voertuigen van bezoekers en stallinghouders veroorzaken de indirecte hinder. Uit de resultaten blijkt dat de geluidsbelasting als gevolg van de indirecte hinder onder de 50 dB(A) etmaalwaarde blijft. Het aspect indirecte hinder is derhalve geen beletsel voor de voorgenomen ontwikkeling.

Geconcludeerd wordt dat door het plaatsen van een scherm tussen het terrein en de woningen wordt voldaan aan de normstelling van het aspect geluid.

Onderzoek geluid onderstation

Ten oosten van het plangebied ligt een 150 kV onderstation. In verband met de ligging van dit station is een onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting van dit station op de bedrijfswoning van het MEC (Milcura, Akoestisch onderzoek Mechanisch Erfgoed Centrum, Dronten, geluid onderstation Dronten, Dronterweg 19, van 12 juli 2011). Dit onderzoek is in Bijlage 7 Akoestisch onderzoek geluid onderstation weergegeven. In het onderzoek is gekeken of deze woning al dan niet beperkend is voor het onderstation.

Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting bij de bestaande woningen aan de Dronterweg hoger is dan ter plaatse van de voorgenomen bedrijfswoning van MEC Dronten. De reden is de situering van de ruimte van de technische dienst. Deze schermt het geluid van het onderstation af voor de bedrijfswoning. Ongeacht de bedrijfssituatie bij het onderstation zullen de bestaande woningen bepalend zijn voor de normstelling van het onderstation. De nog te realiseren bedrijfswoning vormt daarmee geen beperking voor het onderstation.

Onderzoek geluid bedrijfswoning ten opzichte van wegverkeer

De bedrijfswoning is binnen de geluidszone van de Dronterweg (N309) geprojecteerd. In verband met de geluidsbelasting vanwege het wegverkeer op de Dronterweg op de gevel(s) van de toekomstige bedrijfswoning is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (Adviesbureau VOBRU, Akoestisch onderzoek MEC Dronten, van 12 april 2012). Het onderzoek is opgenomen in Bijlage 8 Akoestisch onderzoek geluid bedrijfswoning ten opzichte van wegverkeer.

De berekende geluidsbelasting is getoetst aan de grenswaarden van de Wgh.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de op de gevel(s) van de toekomstige bedrijfswoning berekende geluidsbelasting ten gevolge van de Dronterweg ter plaatse van de gevels, lager is dan de voorkeursgrenswaarde. De voorgenomen ontwikkeling voldoet hiermee aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In kader van de Wgh is geen belemmering aanwezig voor de bouw van de bedrijfswoning.

Conclusie

Uit het bovenstaande blijkt dat er bij de voorgenomen ontwikkeling geen belemmeringen zijn vanuit het aspect geluid.